Διοίκηση με στόχο την επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος


Η έλευση του Internet στα μέσα τις δεκαετίας του 1990 έφερε πολλές ανατροπές και ανακατατάξεις στις επιχειρήσεις διεθνώς. Πολλοί τότε διέγνωσαν την δυναμική του και ξεκίνησαν να ασχολούνται επιχειρηματικά με το νέο μέσο. Κάποιοι εγκατέλειψαν καριέρες σε μεγάλες και ισχυρές επιχειρήσεις και κάποιοι άλλοι διέκοψαν τις σπουδές τους προκειμένου να ασχοληθούν επιχειρηματικά με το νέο μέσο. Δυστυχώς όμως οι περισσότερες προσπάθειες απέτυχαν παταγωδώς. Οι καλοί μάνατζερς γνωρίζουν ότι η επιτυχία και η επιβίωση μιας επιχείρησης έναντι των ανταγωνιστών της, βασίζεται στην επίτευξη ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος και στην διατηρησιμότητα του στο χρόνο. Τα βασικά δε στοιχεία που υποστηρίζουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα είναι η καινοτομία, η ποιότητα, η ταχύτητα και η ανταγωνιστικότητα της τιμής.

Ως καινοτομία νοείται η δημιουργία και διάθεση στην αγορά νέων προϊόντων ή υπηρεσιών. Η επιχείρηση οφείλει να προσαρμόζεται στις αλλαγές που επιβάλλονται από τους καταναλωτές και τους ανταγωνιστές. Λόγου χάρη, το διαδίκτυο επέτρεψε στους εμπόρους να υπερκεράσουν τα παραδοσιακά κανάλια διανομής των προϊόντων τους και να προσεγγίσουν τους πελάτες τους απ' ευθείας. Έτσι οι παραδοσιακές επιχειρήσεις εφόσον θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές οφείλουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα.(Bellman L.;2001).

Ο Gary Hamel (2001), ισχυρίζεται ότι ο πραγματικός ανταγωνισμός υφίσταται μεταξύ των νεοεισερχόμενων σε μια αγορά και στην παλιά φρουρά της αγοράς αυτής. Οι νεοεισερχόμενοι διαρκώς εισαγάγουν καινοτομίες και από τους υφιστάμενοι παίχτες μόνο εκείνοι που έχουν τη δυνατότητα να προσαρμόζονται και να καινοτομούν θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται.

Η καινοτομία σήμερα αποτελεί ίσως το ισχυρότερο συστατικό για την επίτευξη της πολυπόθητης ανάπτυξης (Suttob R.; 2001), για το λόγο αυτό πρέπει να αποτελεί στρατηγικό στόχο μιας επιχείρησης.

Ως ποιότητα μπορούμε να ορίσουμε τα σημεία υπεροχής ενός προϊόντος. Τα επίπεδα της ελάχιστης αποδεκτής ποιότητας τα τελευταία χρόνια έχουν αυξηθεί πάρα πολύ. Οι καταναλωτές απαιτούν προϊόντα και υπηρεσίες υψηλής ποιότητας και στρέφουν την πλάτη τους σε οτιδήποτε δεν πληροί τα επίπεδα αυτά.

Ιστορικά, η ποιότητα αφορούσε κυρίως προϊόντα τα οποία οι καταναλωτές αγόραζαν και τα οποία ήταν αρκούντος ελκυστικά, δεν είχαν ατέλειες, ήταν αξιόπιστα και λειτουργούσαν επί μακρόν χωρίς ανάγκη για συντήρηση ή άλλες παρεμβάσεις. Οι παραγωγές εταιρίες για να πετύχουν τους στόχους αυτούς έλεγχαν τα προϊόντα τους μετά την ολοκλήρωση της παραγωγής τους προκειμένου να διαπιστώσουν ότι λειτουργούσαν άψογα και δεν είχαν ελαττώματα.
Στο σύγχρονο γίγνεσθαι προτείνεται μια πιο ολιστική προσέγγιση στα θέματα της ποιότητας. Δηλαδή, ο στόχος είναι η επίλυση κάθετη πιθανής αδυναμίας στην γραμμή παραγωγής με στόχο την πλήρη αποφυγή ελαττωμάτων.

Η ταχύτητα είναι το χαρακτηριστικό εκείνο που συχνά ξεχωρίζει τους νικητές από τους χαμένους. Πόσο γρήγορα μπορεί η επιχείρηση να αναπτύξει και να τοποθετήσει ένα προϊόν στην αγορά; Πόσο γρήγορα μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις των πελατών; Η ταχύτητα δεν είναι απλώς ένας στόχος για της επιχειρήσεις σήμερα, αλλά αποτελεί επιτακτική ανάγκη και είναι σαφώς παράγοντας διαφοροποίησης

Η ανταγωνιστικότητα της τιμής, αναφέρεται στην δυνατότητα να τιμολογεί η επιχείρηση τα προϊόντα της σε τιμές ελκυστικές για τον πελάτη και ταυτόχρονα με τις τιμές αυτές να είναι σε θέση να επιτυγχάνει κέρδος. Για να είναι επιτεύξιμος αυτός ο στόχος χρειάζεται χρηστή διαχείριση του κόστους παραγωγής.



Βιβλιογραφία
  1. Bellman L.;(2001);"Bricks and Mortar: 21st Century Survival"; Business Horisons; May-June 2001; pp 21-28
  2. Hamel G.; (2001); "Avoiding the guillotine"; Fortune April 2; pp 139-144
  3. Suttob R.; (2001); "The weird rules of creativity"; Harvard Business Review; September 2001; pp 94-103

Δεν υπάρχουν σχόλια: