Πίνακας ισορροπημένης στοχοθεσίας - Balanced Scorecard - BSC



Στην διαρκή προσπάθεια τους οι επιχειρήσεις να παραμείνουν ανταγωνιστικές είναι απαραίτητο  να υιοθετούν μεθόδους αποτίμησης των επιδόσεων τους τόσο σε εταιρικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο επιμέρους διαδικασιών. Ωστόσο οι επιδόσεις αυτές είναι αποτέλεσμα επιλογών και αποφάσεων που πάρθηκαν κατά το παρελθόν.

Μια επιχείρηση για να δράσει ανταγωνιστικά πρέπει να αναπτύσσει διαρκώς ικανότητες ώστε να είναι σε θέση να καινοτομεί, να παράγει προϊόντα υψηλής ποιότητας με χαμηλό κόστος, να δημιουργεί ικανοποιημένους πελάτες και φυσικά να υποκινεί αποτελεσματικά το στελεχιακό της δυναμικό. Οι ικανότητες αυτές οδηγούν την επιχείρηση στο μέλλον, ενώ η ποσοτική αποτίμησης τους προδιαγράφει τις μελλοντικές της επιδόσεις.

Είναι προφανές λοιπόν ότι οι μέθοδοι αποτίμησης που βασίζονται σε απολογιστικά συστήματα δεν είναι ικανές να εκτιμήσουν ικανοποιητικά τα μελλοντικά αποτελέσματα, ακριβώς γιατί δεν λαμβάνουν υπόψη τους τις ικανότητες που διαρκώς αναπτύσσονται ή μετασχηματίζονται μέσα στο επιχειρησιακό περιβάλλον.

Ο πίνακας ισορροπημένης στοχοθεσίας, Balanced Scorecard ή BSC που προτάθηκε το 1996 από τους Kaplan και Norton, μελετά την εταιρική απόδοση μέσα από τέσσερεις συνιστώσες, που είναι: 

Πηγή: http://www.vectorstudy.com


  •  τα χρηματοοικονομικά μεγέθη (financial)
  • τον πελάτη (customer)
  • τις εσωτερικές επιχειρηματικές διαδικασίες (internal business process)
  • την μάθηση και την ανάπτυξη (learning and growth perspectives). 

Η χρηματοοικονομική συνιστώσα (financial perspective), ασχολείται με θέματα που αφορούν τις οικονομικές προσδοκίες των μετόχων, το σχεδιασμό που έχει γίνει με στόχο την επίτευξη των προσδοκιών αυτών, την απόδοση των επενδυμένων κεφαλαίων  κλπ. (Hilton R., Maher M., Selto F.; 2000).

Η πελατειακή συνιστώσα (Customer perspective), εξετάζει την εικόνα που έχουν οι πελάτες για την επιχείρηση, το τρόπο με τον οποίο η εταιρία ικανοποιεί τις ανάγκες τους, την αντίληψη της αγοράς για την ποιότητα των προσφερόμενων προϊόντων ή υπηρεσιών (Hilton R., Maher M., Selto F.; 2000).

Η διάσταση μάθησης και ανάπτυξης (Learning and Growth perspective), δίνει έμφαση στην κουλτούρα της εταιρίας η οποία σχετίζεται με την επιθυμία να ικανοποιηθεί ο πελάτης και να επιτευχθούν οι στρατηγικοί στόχοι της. Επιπλέον ασχολείται με θέματα που άπτονται των ανθρωπίνων πόρων όπως η ικανοποίηση, η διατήρηση και η παραγωγικότητα των εργαζομένων (Hilton R., Maher M., Selto F.; 2000).

Οι εσωτερικές επιχειρηματικές διαδικασίες (Internal Business Processes perspectives), εξετάζουν πώς και με ποιες βελτιώσεις των εσωτερικών διαδικασιών θα γίνουν αποδοτικότερες οι σχέσεις με τους προμηθευτές (πχ μείωση κόστους προμηθειών, γρηγορότερη τροφοδοσία κλπ) αλλά και προσφορά μεγαλύτερης ικανοποίησης προς τους πελάτες (πχ καλύτερη ποιότητα, γρηγορότερη εξυπηρέτηση κλπ) (Hilton R., Maher M., Selto F.; 2000).


Η τεχνική της ισόρροπης στοχοθεσίας μας επιτρέπει να έχουμε μια συνοπτική αλλά συγχρόνως και πλήρη αντίληψη των κρίσιμων στρατηγικών ενεργειών για κάθε μία από τις τέσσερεις συνιστώσες. Έτσι για κάθε στρατηγικό στόχο (Strategic Objective) αναπτύσσονται δείκτες - οδηγοί απόδοσης (Key Performance Indicators), οι οποίοι καθοδηγούν όλους τους ενδιαφερόμενους τι πρέπει να κάνουν σήμερα για να δημιουργήσουν αξία για το μέλλον.

Πηγή: http://www.meshekah.com




Τα πλεονεκτήματα της χρήσης της μεθόδου (Παπαδάκης Β.;2007);  BSC είναι:

  • Αποσαφηνίζεται η στρατηγική της επιχείρησης σε όλους τους εμπλεκόμενους
  • Διασυνδέεται η στρατηγική με τις οργανωτικές ενέργειες 
  • Κινητοποιεί τα στελέχη και γενικότερα τους εργαζόμενους
  • Βελτιώνει την κατανομή πόρων σε όλο την έκταση των λειτουργιών της επιχείρησης
  • Στοχοθετούνται εφικτοί, ποσοτικοποιημένοι, μη συγκρουόμενοι και μετρήσιμοι στόχοι
  • Ευνοείται ο μακροπρόθεσμος προσανατολισμός
 


Βιβλιογραφία
  1. Kaplan R., Norton D.;(1996); The Balanced scorecard; Boston; Harvard Business Scholl Press
  2. Kaplan R., Norton D.;(1996);”Linking the Balanced scorecard to strategy”; California Management Review; Vol 39, No 1; pp 53-78
  3. Kaplan R., Norton D.;(1996);” Using the Balanced scorecard as a strategic management system”; Harvard Business Review; Jan – Feb; pp 76-85
  4. Hilton R., Maher M., Selto F.; (2000); Cost Management: Strategies for Business Decisions; New York; Irwin McGraw Hill
  5. Παπαδάκης Β.;(2007); Στρατηγική των επιχειρήσεων: Ελληνική και Διεθνής εμπειρία; Αθήνα; Εκδόσεις Μπένου

Δεν υπάρχουν σχόλια: