Μάρκετινγκ - Η Αλυσίδα αξίας



Ο καθηγητής Michael Porter του Harvard πρότεινε την αλυσίδα αξίας ως ένα εργαλείο το οποίο είναι χρήσιμο για την δημιουργία και διατήριση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος. Σύμφωνα με το μοντέλο αυτό κάθε επιχείρηση αποτελείται από μια σύνθεση λειρουργιών, οι οποίες επιτρέπουν την παραγωγή του προιόντος ή της υπηρεσίας. Οι λειτουργίες αυτές χωρίζονται σε πέντε κύριες και τέσσερεις υποστηρικτικές.

Οι κύριες δραστηριότητες είναι η λήψη των πρώτων υλών, η μετατροπή των οποίων θα επιτρέψει την παραγωγή των τελικών προιόντων, η παραγωγή δηλαδή η διεργασίες εκείνες που είναι υπεύθυνες για τον μετασχηματισμό, η εμπορία των προιόντων και οι υπηρεσίες εξυπηρέτησης.

Οι υποστηρικτικές διεργασίες είναι η υποδομή της επιχείρησης (διοίκηση), διαχείριση ανθρωπίνων πόρων, τεχνολογικό περιβάλλον, προμήθειες.

Φροντίδα της επιχείρησης είναι να εξετάζει το κόστος κα την επίδοση κάθε δραστηριότητας που παράγει αξία και βεβαίως να αναζητεί διαρκώς τρόπους βελτίωσης.Επιπλέον θα πρέπει να προχωράει ακόμα πιο πέρα και να ενημερώνεται και να μελετάει τις πρακτικές που εφαρμόζουν οι ηγέτιδες εταιρίες του ίδιου κλάδου (Hiebeler R., Kelly T., Ketteman C; 1998).

Τελικά η ιδέα της αλυσίδας αξίας βασίζεται στην σκέψη ότι η επιτυχία της επιχείρησης εξαρτάται όχι μόνο από το πόσο καλά κάθε τμήμα κάνει την δουλειά του, αλλά και πόσο καλά είναι συντονισμένες οι δραστηριότητες των διαφορετικών λειτουργιών μεταξύ τους.


Βιβλιογραφία

  1. Porter M.; (1985); Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance; New York; Free Press
  2. Hiebeler R., Kelly T., Ketteman C; (1998); Best Practices: Building your bussiness with Customer Focused solutions; New York; Simon & Schuster


Δεν υπάρχουν σχόλια: