Cloud Computing - Η αλυδίδα αξίας του Cloud



Τα στοιχεία για την ανάλυση της αλυσίδα αξίας συγκεντρώθηκαν με έρευνες που διενεργήθηκαν και  μελέτες περιπτώσεων που διεξήχθησαν (Ashraf M., Jorn A., Junseok H.; 2009 – Annex 1 – Case studies), χρησιμοποιώντας τεχνικές ανάλυσης στα πρότυπα της αλυσίδας αξίας του Porter και των Herget και Morris (1989) τα δεδομένα αυτά υποβλήθηκαν σε επεξεργασία προκειμένου να:

·        Οριοθετηθούν οι επιμέρους διαδικασίες
·        Ευρεθούν μεταξύ αυτών οι κρίσιμες διαδικασίες
·        Αναγνωριστεί η δομή της αξίας του προϊόντος (ή υπηρεσίας)
·        Ευρεθούν οι συσχετίσεις και οι εσωτερικές σχέσεις στο μοντέλο

Με βάση τη διαδικασία αυτή, οι συσχετίσεις, τα επίπεδα και οι υποκατηγορίες ορίστηκαν για κάθε ένα προϊόν.
  
Το προτεινόμενο μοντέλο της αλυσίδας αξίας χτίστηκε βασισμένο στην κλασική θεωρία του Porter και αναλύεται σε τρία επίπεδα. Σε κάθε επίπεδο, οι διεργασίες είναι οργανωμένες ως ανεξάρτητες υποκατηγορίες. Το όριο κάθε επιπέδου αντιπροσωπεύει ένα περιθώριο κέρδους και γνώσης. Διασυνδέσεις μεταξύ των επιπέδων ή των επιμέρους υποκατηγοριών είναι εφικτές.

 
Μοντέλο αλυσίδας αξίας του Cloud

Primary services layer. Αυτό το επίπεδο ενσωματώνει υπηρεσίες της βασικής υποδομής που απαιτούνται για την ανάπτυξη οποιοδήποτε μοντέλου υπηρεσίας Cloud και αποτελείται από τις εξής υποκατηγορίες:

  • Υπηρεσίες hardware (HWSrv). Περιλαμβάνει υπηρεσίες δικτύωσης, επεξεργασίας, αποθήκευσης. Σε γενικές γραμμές ένα ευρύ φάσμα των υπηρεσιών αυτών υποστηρίζονται ως αυτόνομα συστήματα από τους κλασικούς τεχνολογικούς παρόχους όπως η Sun Microsystems, IBM, CISCO, HP κλπ..

  • Υπηρεσίες Grid middleware (GMSrv).  Η υποκατηγορία αυτή περιλαμβάνει κυρίως υπηρεσίες διαχείρισης των πόρων, ασφάλεια, προστασία της ιδιωτικής ζωής, διαχείριση προβλημάτων κλπ.

  • Υπηρεσίες λογισμικού (SWSrv). Η υποκατηγορία αυτή περιλαμβάνει εφαρμογές λογισμικού, εργαλεία ανάπτυξης, υπηρεσίες υποστήριξης εφαρμογών κλπ.

  • Υπηρεσίες δεδομένων και περιεχομένου (Data & Content-Srv). Η υποκατηγορία αυτή περιλαμβάνει δεδομένα, βιβλιοθήκες και υπηρεσίες διανομής

Cloud-Oriented Support services layer. Αυτό το επίπεδο ενσωματώνει όλες τις λειτουργίες που χρειάζονται ώστε να υποστηριχθεί και να γίνει εφικτή η παρουσία του Cloud στις πραγματικές παγκόσμιες αγορές. Οι υπηρεσίες αυτής της κατηγορίας κανονικά είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες  του πελάτη. Το επίπεδο αυτό αποτελείται από τις παρακάτω υποκατηγορίες

  • Υπηρεσίες διαχείρισης των οικονομικών του Cloud. Περιλαμβάνει υπηρεσίες χρέωσης, λογιστικής, τιμολόγησης, πληρωμής και συστήματα διαχείρισης των SLAs.

  • Υπηρεσίες συμβουλευτικές.

  • Υπηρεσίες λειτουργίας και διαχείρισης. Περιλαμβάνονται υπηρεσίες εκτέλεσης, λειτουργίας και αντιμετώπισης προβλημάτων στις κύριες διεργασίες.

  • Υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας. Περιλαμβάνει εξειδικευμένες υπηρεσίες υποστήριξης που καλύπτουν νέες ανάγκες που δημιουργούνται.


Business-Oriented support service layer. Αυτό το επίπεδο αντιπροσωπεύει όλες τις διαχειριστικές (μη τεχνικές) υπηρεσίες προς τις επιχειρήσεις που αξιοποιούν τις δυνατότητες του Cloud. Το επίπεδο αυτό αποτελείται από τις παρακάτω υποκατηγορίες:

  • Χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες διαχείρισης.
  • Υπηρεσίες σε μεσίτες και μεταπωλητές υπηρεσιών

  • Εξυπηρέτηση αγοράς υπηρεσιών

  • Υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας.




Η προσέγγιση της Αλυσίδας Αξίας μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο για εσωτερική ανάλυση των υπαρχόντων ή πιθανών δυνάμεων και αδυναμιών της επιχείρησης. Διαχωρίζοντας και αναλύοντας μια επιχείρηση στις ξεχωριστές λειτουργίες αξίας της και στην αξιολόγηση τους ως ενδεχόμενες πηγές ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος ενδέχεται να προκύψει ανασχεδιασμός της αλυσίδας αξίας (Παπαδάκης Β.; 2007).
Η προσαρμογή και χρήση λόγου χάρη των νέων τεχνολογιών δικτύωσης και επικοινωνίας, στην αλυσίδα αξίας μπορεί να προσδώσει πιο προηγμένες δυνατότητες δικτύωσης, ευκολότερη προσαρμοστικότητα στις εξωτερικές αλλαγές, μεγαλύτερη προσβασιμότητα σε εικονικές δομές και καλύτερη διαχείριση των ικανοτήτων (Vanharanta  H., Breite R.; 2002). Οι διαδικασίες παραγωγής αξίας γίνονται πιο δυναμικές, ευέλικτες, μη γραμμικές, πολυδιάστατες και μπορούν διατρέξουν οριζόντια και κάθετα τις οργανωσιακές δομές των οργανισμών.

Βιβλιογραφία

  1. Ashraf M., Jorn A., Junseok H.; (2009); "Cloud Computing Value Chains: Understanding Business and value creation in the cloud"; Birkhäuser Verlag Basel/Switzerland
  2. Porter M.; (1985); Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance.; P33 & Chapter 7; Free Press. New York
  3. Porter M.; (1998); On Competiotion; A Harvard Business Review Book. Boston
  4. Hergert M., Morris D.; (1989); "Accounting Data for value chain analysis"; Strategic Management Journal Vol 10, pp 175-188
  5. Παπαδάκης Β.; (2007); Στρατηγική των επιχειρήσεων: Ελληνική και Διεθνής εμπερίας; P341;Εκδόσεις Μπένου; Αθήνα
  6. Vanharanta  H., Breite R.; (2002); "A Supply and Value Chain Management Methodology for the Internet Environment"; Twelfth International Working Seminar on Production Economics. Igls/Innsbruck, Austria, Volume 2. (February 18–22, 2002)

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: